Har de lavet den perfekte kombi af svampe, bælgfrugter og grøntsager?
September 2025, Af Thomas Andersen Ryan
Co-Founder og COO Cecilie Engvang Lund fra Tempty Foods
I partnerportrættet zoomer vi ind på én enkel partner i Bælgfrugtspartnerskabet. Vi har brug for, at dele succeshistorierne for hele bælg-branchen og lære af hinanden. De næste par måneder vil du møde partnere fra hele værdikæden i alle størrelser. Måske bliver du inspireret og måske er det bare meningsfuldt, at hvor mange der kæmper for det samme mål i Danmark: flere bælgfrugter på tallerkenen.
I dette portræt møder vi Cecilie Engvang Lund, CO-Founder og COO i Tempty Foods, der fortæller om hvordan det skal være sundt for både os og klimaet at spise convenience. På få år er hun og hendes to kollegaer gået fra studerende til fuldtid. De har lanceret to lækre produkter bl.a. deres nye ‘Spicy Korean Stick’ i 7/11 - og de har forpligtet på 2 mere inden 2027. God læselyst
Hvornår gik det op for dig, at du ville arbejde med flere bælgfrugter?
Det kom ret naturligt i vores produktudvikling at bælgfrugter bare er en rigtig gode at arbejde med i vores produkt.Vi har arbejdet meget med mycelium, som er rodnettet hos svampe, og vi kunne se at noget struktur og specielt meget ernæring kunne komme ud af at bruge bælgfrugter. Derfor bruger vi nu linser og faktisk også quinoa som kan give det ekstra boost af ernæring som kan være svært at få fra andre produkter. Og så har det selvfølgelig også et lavt CO2-aftryk og det er nemt at få fat i specielt de grønne linser. Vi ser det som en ret sikker ingrediens at bruge i en stor fødevareproduktion. Det var helt naturligt for os. Vi fik lavet den perfekte kombi af svampe, bælgfrugter og grøntsager - blandet med lidt gryn og krydderurter.
Fortæl kort om Tempty Foods og hvorfor de er sat i verden?
Tempty Foods er resultatet af tre menneskers passion for at ændre den måde vi spiser på. Vi mødtes på et kursus på DTU hvor formålet var at lave innovative bæredygtige fødevarer. Det har hele tiden været vores vision at ændre den måde vi spiser på gennem ernæringsrige og lækre fødevarer som man har lyst til at spise, så man ikke føler man går på kompromis med hverken sundhed, smag eller ernæring og oplevelse. Vi havde kurset i 2021 og vores første crowdfunding kampagne samme år. Allerede næste år begyndte vi at sælge og lave street food. Første år var vi studerende, og året efter arbejdede vi alle fuld tid.
Vi har været gode til fra starten af at fordele vores roller; Ana Pejic er geniet bag produkterne og har fra starten lavet vores produkter. Så står Martina Lokajova og jeg i den mere kommercielle rolle, hvor jeg laver salg og marketing og Martina laver vores strategi og er CEO. Vi har altid fordelt os, også fordi vi kommer fra hver vores baggrund. Jeg er fødevareingeniør, der laver salg, det passer meget godt.
Det har været en mega svær industri at komme ind på. Men vi fandt meget hurtigt ud af, at jo flere der får lov at smage vores produkter, jo flere vil købe noget. ‘Taste is king’, så folk skal have lov at smage det. Men vi blev meget overrasket over prissætningerne. Man kan have det perfekte produkt som alle gerne vil have, men det er lige meget hvis ikke det passer på den pris som folk gerne vil betale for det. Vi lå 30% over vores konkurrenter de første 2 år. Det krævede en erkendelse af, at hvis vi virkelig vil, så skal vi have en pris, der matcher et massepublikum.
Hvad er jeres motivation for at være med i Bælgfrugtspartnerskabet?
For os giver det mening, når man kan gå sammen i fællesskab og snakke en fælles sag. Vi tror på at jo flere der snakker og laver larm om det grønne og bælgfrugter, jo mere kan det rykke på en bæredygtig diæt og gøre det almindeligt. Det tror jeg at Bælgfrugtspartnerskabet har en aktiv rolle i og så har i noget politisk medvind som vi gerne vil deltage i og støtte op om.
Vores partnerskab og samarbejde med Comwell Hotels blev også styrket, specielt efter vores samarbejde med at lave bælgfrugtssnacks til årsmødet på Christiansborg. De bruger mere af vores produkter nu og har gjort, at vi har kunnet lave en masse ting sammen bagefter. Det der giver værdi for nogen som os er når man får matchmaking med andre aftagere, fordi vi kan snakke nok så meget, men ‘at the end of the day’ handler det om at få flere ting på markedet. Uden afsætning har vi ingen ‘impact’.
Og så er der en kæmpe udfordring i Danmark på pris mellem grønne fødevarer og kød. Det er et sindssygt skævvredet marked, når det næsten er umuligt at få et plantebaseret produkt som vores til samme pris som kød.
I forhold til hvilke råvarer vi bruger, kan man ikke producere den røde quinoa i Danmark som vi bruger lige nu. I forhold til de grønne linser vil vi meget gerne have danske, men vi kan ikke gå ud og garantere en vis mængde vi kan aftage lige nu, da det ville være for risikabelt. Det er noget vi rigtig gerne vil rykke hen imod, men det kræver mere tid. Der kan dog være stort potentiale i nogle indkøbs laug der kan garantere en total volumen eller en foodservice der går ind og tager volumen og kan stå for den del af logistikken af det.
Hvad er din yndlingsret/mad med bælgfrugter?
Det må være mexibowl med sort bønnemos Molé og lækkert grønt til - det er favoritten lige for tiden. Og jeg er jo absolut ikke kok. Men mine kollegaer driller mig også med at jeg altid spiser den samme frokost: spidskålssalat med linser eller bagte kikærter. Det er bare effektivt. Så prepper jeg det hele om mandagen og har til ugen.
Find en opskrift her.
Hvordan arbejder I konkret med jeres målsætning?
For os har den største målsætning for næste år været at gå ind i convenience og detail. Og bælgfrugter er en så etableret del af vores produkt, at det ikke var svært at lave målsætninger specifikt om bælgfrugter. Derfor satser vi på at få tre nye produkter ud inden slutningen af 2026 og vi er allerede en tredjedel inde med vores nye Spicy Korean Stick i 7/11.
Og hvor oplever I de største udfordringer?
Den største udfordring er kendskab; at vide hvad man kan gøre og hvad der findes at købe. Vi bruger så kort tid på at handle ind og endnu kortere tid på at lave mad. Hvis man så skal lære noget nyt, er det bare sjældent, at man får det gjort. Så vi vil gerne gøre det nemt for familien der står der kl 16, til at tage et bæredygtigt valg. Og vi skal sørge for at have fokus på smag, så man ikke bare spiser for klimaet men også for sig selv. Og vi ved bare at vi skal have folk til at smage det, for at de smider det i kurven.
Partnerportræt
Tempty Foods’ rejse begyndte i 2021, da grundlæggerne mødtes på universitetet. Drevet af en fælles passion for positiv forandring satte de sig for at gentænke vejen til god mad – nu og i fremtiden.
De udfordrer, hvordan fødevareindustrien udvikler og fremstiller proteiner uden dyr, og de gør plantebaserede måltider nemme og lækre – uden behov for at efterligne kød. Mens de fortsætter med at drive fødevareinnovation, forbliver de dedikerede til god smag, høj kvalitet og et minimalt klimaaftryk.
Mycelium (også kendt som “svamperødder”) er hemmeligheden bag saft, mørhed og umami i hver eneste bid af Tempty. De blander dem med quinoa, grøntsager og et strejf af urter der gør det plantebaserede madvalg nemt og lækkert.
De har nu to produkter i æteren: deres TEMPTY bøf/stykke der bl.a. kan findes hos de store grossister, og deres nye Spciy Korean Stick der er lanceret i udvalgte 7/11.
Siden deres start i 2021 har de samlet en pris op hvert år for deres produkter, innovation og iværksætteri.
Læs mere om deres produkter, deres arbejde og find opskrifter her.
Målsætninger
2026: Lancere 3 nye produkter med minimum 20 % bælgfrugter på det danske marked til salg i convenience og detail.
2030: Vi sigter mod at anvende bælgfrugter i et bredt udvalg af kødalternativer med høj forbrugeraccept ved at sikre god smag, tekstur, ernæring og funktionalitet.